Lovely Friends

Tuesday, August 9, 2011

Chocolate Muffin



Semalam ada cikgu call ayah tanya pasal tempahan kek. Lepas tu terus cakap dengan isteri dia. Akak tu nak order cupcake. Tapi dia macam rambang mata nak cupcake perisa apa. Eh macam ada gambar pulak.. Dia tanya aku apa yang sedap. Aku cakap la banyak yang sedap, oren sedap, vanila sedap, coklat sedap. Wahaha.. Lastly dia pilih cupcake coklat. Tapi nak test dulu sedap ke tak. Kalu sedap baru jadi order. Mari berdoa supaya dia jadi order.

Jadi malam tadi lepas terawih aku pun godek la apa yang ada kat dapur tu nak buat muffin. Semua bahan ada. Ok set. Mari buat muffin!

Bahan-bahan:

1/2 cawan mentega
1/2 cawan mintak jagung
1 1/2 cawan gula perang *takde gula perang so aku gula gula merah. hehe*
3 biji telur
2 1/2 cawan tepung gandum
1 sdt baking powder
1 sdt soda bikarbonat
100 gram serbuk koko
200ml susu segar coklat
coklat cip untuk hiasan *aku tak letak sebab takde. lagipun nak buat sample je. oh kedekut betol!*

Cara-cara:

Ayak tepung, serbuk koko, baking powder dan soda bikarbonat.
Pukul mentega, minyak jagung dan gula perang sampai kembang
Masukkan telur satu persatu.
Masukkan tepung berselang seli dengan susu.
Masukkan dalam cup kertas 3/4 dari cup tu dan bakar pada suhu 160'c sampai masak *around 10-15 minutes la*

Dah siap...


Selamat mengetest. heh3

No comments:

Post a Comment