Lovely Friends

Friday, May 17, 2013

Sponge Cake - CakeBoss recipe



Hello ladies.. Buat apa hari ni? Hari ni hujan. Sedap tido. Ihik! Lepas bangun tido terus capai mixer, telur, tepung semua. Hajat di hati nak buat kek span. Tapi tak nak buat regular sponge cake, nak cuba resepi dari Cake Boss. Hihi.. Kemain uols..


Bab-bab nak ambil gambar ni memang fail lah kan. Esok dah kahwin kena lah si suami yang tolong capture gambar. Hihi..

Kek ni rasa nya macam bahulu sikit. Tapi sedap. Kalu ikut sukatan gulanya rasa macam manis sikit. Tak berapa kena dengan citarasa orang Asia. Ni pun saya kurangkan gula. Sedap-sedap aje rasa manisnya. Kalau nak dilepa dengan buttercream memang dah cun dah rasanya. Cuma yang penting buttercream tu mesti sedap ye. Nak curah dengan chocolate glaze pun ok jugak.



SPONGE CAKE
Resepi: CakeBoss

4 biji telur gred A
2 cawan gula *boleh kurangkan jika anda tak suka manis*
1 sdt esen vanila
1 cawan susu
1/4 cawan mentega
2 cawan tepung gandum
2 sdt serbuk penaik
1/4 sdt garam

Panaskan oven dengan suhu 325°F/165°C.

Sediakan loyang 9 inci atau 2 loyang saiz 8 inci. Gris dengan mentega.

Ayak tepung, serbuk penaik dan garam. Ketepikan.

Sediakan saucepan. Panaskan susu dan gula dengan api perlahan. Panaskan sampai mentega tu cair aje. Tak perlu sampai menggelegak ok!

Dalam mangukuk besar, pukul telur dengan kelajuan sederhana tinggi selama 4 minit. Do not skip this step! *CakeBoss kata*

Masukkan sula dan terus pukul hingga adunan kembang dan ringan selama lebih kurang 5 minit dengan kelajuan tinggi. Masukkan pula esen vanila dan pukul perlahan.

Bila adunan dah sebati, baru masukkan baha-bahan kering. Pukul dengan hand whisk pun tak apa. Bila tepung dan combined dengan telur tu, baru masukkan susu suam tadi tu. Kacau sampai sebati.

Tuangkan adunan tadi dalam loyang dan bakar. Dalam resepi asal tak kata bakar berapa lama. Dia cuma bagitahu, kek masak bila kita boleh bau kek seluruh rumah. Hihi.. So, tadi saya bakar kek selama 1 jam. Kalau agak tak sure, cucuk kek dengan lidi. When it comes out clean, means your cake is done :)

Bila kek dah masak, keluarkan dari oven dan biarkan selama 10 minit dan baru keluarkan dari loyang. Ini arahan CakeBoss.

*If you guys have stand mixer, it would be easier to make this cake.


Selamat mencuba!


No comments:

Post a Comment