Lovely Friends

Wednesday, April 17, 2013

Kek Kurma Yummy


Hari ni suis tendang lagi. Eh amboi kat rumah ni dah tak cukup voltan dah gamaknya. Semalam aircond bilik stuck. Ingatkan kenapa lah, dah gelabah gila sebab tetiba aircond termati lepas tu dia tak tutup betul. Rupanya suis tendang.

Kebarangkalian untuk terjadinya kejadian seperti ini adalah tinggi (mungkin) akibat pemasangan aircond baru dirumah tatkala cuaca yang begitu panas dan bahang kala ini. Duduk dalam rumah lebih-lebih lagi kat dapur yang beratapkan zink terasa seperti di spa. Indahnya tak payah membazirkan duit pergi ke spa.

Onomnom

Melihatkan sebekas kurma kat dapur, lantas idea untuk membuat kek terhasil. Setelah menggodek-godek kat Myresepi, dapatlah resepinya. Sedap, gebu, nyum nyum..

BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN

1 cawan gula
4 biji telur
1 cawan kurma yang telah dibuang biji
1 sdt esen vanila
3/4 cawan minyak jagung
2 cawan tepung gandum
1 sdt baking powder
1 sdt soda bikarbonat
Secubit garam



Panaskan ketuhar dengan sudu 150°C.

Griskan loyang 8 inci dengan minyak dan alaskan dengan baking paper didasarnya. Kalau guna loyang non-stick tu tak letak baking paper pun tak apa.

Mula-mula ayak tepung, baking powder, soda bikarbonat dan garam dalam bekas besar. Ketepikan.

Satukan gula dan telur dan blend hingga kembang (dalam 1-2 minit). Kemudian masukkan esen vanila dan kurma. Blend hingga kurma sedikit hancur.

Tuangkan adunan telur ke dalam bekas tepung tadi dan kacau dengan whisk hingga sebati. Masukkan pula minyak jagung dan kacau sebati.

Tuang ke dalam loyang dan bakar selama 50 minit. Kalau terlebih masak nanti kek ni garing kat luar.

Bila dah masak, keluarkan dari oven dan sejukkan. Tak perlu terbalikkan kek.

Tadaa~ Kek yang baru keluar dari oven.

Selamat mencuba !




No comments:

Post a Comment